Jan 25, 2013

A productive weekend.thanks to Mahirah :)

Peserta IDT2 (19&20 Jan 2013)


Interactive Dakwah Training Fasa ke2.
Ceh, sebenarnya akulah salah saeorang peserta yang main lompat tikam, Fasa1 x pernah pergi pun, terus lompat Fasa2.Rezeki ilmu, pergi je la, actually, aku pegi dengan sebelah mata je, maksudnya tanpa rasa  excited sangat, takdelah eager sangat sebab aku jarang2 pergi program macam ni. Tapi tapi tapi, bila dah pergi, hamek kau, dua belah mata kau terbukak besar besar.

Pengisian program ni mostly tentang cara nak berdakwah kepada non-muslim. Kami belajar tentang budaya dan pegangan orang Kristian, orang Cina dan orang India, as golongan ni adalah golongan kedua terbesar selepas kaum Islam dekat Malaysia. Buat apa nak belajar tentang dorang nih? Sebab mereka tu sebenarnya tanggungjawab untuk setiap muslim menyampaikan hal yang sebenar tentang Islam. Selain daripada itu, kami diajar cara untuk berhujah tentang agama Islam dengan non-muslim, mengkaji ayat ayat dalam kitab mereka.Program macam nilah yang memberi ruang kepada golongan muda untuk memahami perbezaan setiap agama masing masing.Plus, bukan orang Islam je yang join, agam lain pun ade jugak.


A very an eye-opening effort as aku jarang2 terlibat dengan program2 dakwah ni. Macam-macam aku belajar dan xdelah boring.Part paling terkesan dekat hati ialah, bila aku tersedar yang sebenarnya aku ni jahil lagi dalam banyak perkara. Banyak sangat yang aku tak tahu walaupun sebelum ni ape yang aku pulun masuk dalam kepala otak adalah ilmu2 perubatan yang aku belajar dekat kolej, pulun habis2 pun dah rasa banyak dah ni aku baca, hakikat sebenarnya, ilmu Allah itu sangat luas.Paling penting, aku dapat makan nasi lauk kari :D keh3, heven dapat lauk yang sebegitu :P

Assalamualaikum :)
                                               

No comments:

Post a Comment